søndag 19. desember 2010

Kvasipessimistisk juledikt

Å jul
med din glede
med ditt mas
og med min vrede
rundt og angående
og på grunn av
dagens samfunns
tendens
til innkjøpsorgie




















Snø er greit
og desember er fint
mørkt, greit nok
og kaldt til tider
så jula, den varmer
for folk som lider

Og det er jo koselig
med feiring og sånt
jeg syns virkelig det
og jeg forstår
hvorfor folk
feirer jul

Den religiøse julefeiringa
den er jeg
ikke inneforstått med

Jeg har feiret solsnu
på julekveld
og fått mange gaver
adressert til meg selv
hovedsaklig søppel
og uinteressante greier

Jeg har feiret solsnu
i katolske Polen
I kirka rundt midnatt
med en prest
på talerstolen
som sang
masse greier
på latin
(det er helt sant)

Og i år
er det jul
nok en gang
juletrær
og julepynt
og juledritt
og mas og sang


















Det er bare snøen
som mangler
her i Mexico

Follow my blog with bloglovin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar