torsdag 21. oktober 2010

Rotete og til dels informativ Mexico-oppdatering

Jeg veit ikke om du der hjemme
veit hvordan det er å stemme
en liten såkalt Jarana?

Det er et gitaraktig instrument
med en klang som lyder veldig kjent
fra Mexico, ikke fra Ghana

Den har åtte strenger, hvorav seks av dem doble
Den er helt akustisk, så man kan ikke koble
den på noen form for forsterker

Naturligvis er den fra området her
håndlagd med sjel og av Veracruz' trær
helt fri for kommerse merker

Men nå har jeg altså klimpret en del
og det slo meg fort at "oi, den her har sjel!"
på samme måte som eselkjeven
som Sigurd slår på med en pinne og neven
og det blir selvfølgelig masse musikk
med deilige rytmer og god akustikk
sålenge vi får med oss hele lasset,
tre sekker, to bager, et bur, en Jarana og tre Iguaner pluss Sigurd sin kasse

For vi er altså (for å, tja, informere)
bare på besøk innom et av flere
steder underveis på vår vei

Vi skal flytte til Huautla
(som uttales wow-tla)
for å bo der til vi går lei

Det har ikke helt gått opp for oss
som er vant til Lia og Rånåsfoss
at vi er nihundre mil avgårde

Og det at du leser dette på nettet
er fordi jeg har mange ting å berette
og så folk kan si "åssen går'e?"

Å blogge var aldri i mine planer
det kom av seg selv og av gamle vaner
og jeg får ikke skrudd av krana

Men nå skal jeg for satan
med garageband på data'n
få stemt min nye Jarana!


1 kommentar:

  1. Og ja, eselkjeve er faktisk anerkjent som musikkinstrument her i landet: http://www.youtube.com/watch?v=6wmJsBNIh24

    SvarSlett